onsdag 4. desember 2013

Så gjør vi så når vi vasker vårt gulv..

Synes dagene bare flyr forbi, og det er så ufattelig mange aktiviteter som skal presses inn på så liten tid. Og da er det enda viktigere og kose seg litt hver dag. Og for meg er det kosestund å pynte litt rundt meg.
Fant en superfin girlander på IKEA som jeg har tilsatt en lang rekke microlys. Og selv om basen på girlanderen synes godt  her på bildet så ser det bra ut i virkeligheten og det blir vakkert ut på kvelden. Synes lys i all enkelhet bidrar til julestemning og kos når kveldene har blitt så mørke.
 
 
 
 
Her ser man det noe på avstand. Man kan også for eksempel henge på små julekuler, kongler, sløyfer eller sølvbjeller dersom man ønsker uttrykket noe mer pyntet. Selv foretrekker jeg girlanderen bare med lys.
Ser fine lille Mocca gjemmer seg for fotografen.
 
 
 
 

Jeg nevnte også tidligere at jeg skulle bake Amerikansk eplepai - og den ble helt fantastisk!
 
Det er den perfekte kaken å bake til jul da den er pakket med smak av både kanel og ingefær, og går under
kategorien "comfort food". Super god med for eks litt gresk yougert til.
 
Legger med oppskriften:
 
Bunn:
 
4,5 dl hvetemel
1 ts salt
150 g melange
4-5 ss kaldt vann
 
Ingrediensene blandes godt og settes kaldt i kjøleskapet i 30 min ( eller mer )
 
Deigen deles opp i to deler. Den ene delen skal være noe større og kjevles ut slik at den dekker en pai form (som skal være smurt). Den andre delen skal kjevles ut og legges som et lokk over fyllet.
 
Fyll:
 
4-5 epler uten skall skåret i biter
2,5 dl brunt sukker
1 ss presset sitronsaft (kan sløyfes)
3 ts malt kanel
1/2 ts malt kanel
1,5 dl kremfløte
 
1 egg til pensling
 
Forvarm til 220 grader. Bland fyllet i en bolle og hell over i pai formen. Legg så lokket over fyllet og klem forsiktig i kantene slik at lokket forsegler paien helt. Lag så none små snitt i lokket slik at dampen fra paien får slippe ut.
stekes så i ovnen på 220 grader i ca 35 min
 
Anbefaler at kaken får
 stå i kjøleskapet over natten slik at den får satt seg. Klarer man ikke å motstå fristelsen og må smake umiddelbart, opplever man at den er flytende inni når den åpnes. Men for all del super god allikevel
 
Slik ble min etter en dag i kjøleskapet:-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar